naar top
Menu
Logo Print

Vrijhandelsakkoord met Japan biedt opportuniteiten

Lagere importtaksen kunnen export aanwakkeren
magazine

Fevia reageert verheugd op de aankondiging van het handelsakkoord dat bereikt is tussen de Europese Unie en Japan. Handelsakkoorden zijn voor onze voedingsbedrijven van uiterst groot belang om grenzen te doorbreken en met kwalitatieve voedingsproducten de wereld te veroveren onder de vlag ‘Food.be – Small country. Great food.’.
Vandaag is Japan, na de Verenigde Staten en China, de derde belangrijkste verre exportmarkt voor Belgische voeding. Die scoort vooral bij onze Aziatische partners omdat zij veel belang hechten aan de kwaliteit en veiligheid van producten. Vooral chocoladeproducten en dranken (bier) kennen een groot succes bij Japanse consumenten. Voor diepvriesgroenten en aardappelproducten blijkt er bovendien nog veel potentieel te liggen. Toch stagneerde vorig jaar de export naar het land van de rijzende zon voor het eerst. De uitvoer van Belgische producten daalde van 185 miljoen naar 177 miljoen euro. Daarom is een handelsakkoord met Japan meer dan welkom om de export van Belgische voeding te blijven ondersteunen. Fevia voorzitter Jean Eylenbosch juicht dan ook het akkoord toe: “Hierdoor vallen op termijn tot 85% van de bestaande importtarieven weg en dat is heel goed nieuws voor de groei van Belgische voedingsbedrijven die zich elke dag inzetten om kwalitatieve producten te produceren. Het is ook een sterk signaal tegen het protectionisme dat overal in de wereld opduikt en de groei van onze voedingsbedrijven afremt. Daarom roept Fevia op om het imago van hoogkwalitatieve en betrouwbare Belgische voeding te blijven versterken.”

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759