naar top
Menu
Logo Print

Fevia-website lijst 6 verpakkingsengamenten op

Belgische voedingsbedrijven willen voorlopen op Europese doelstellingen
magazine

Fevia lanceert www.verpakkingen2025.be: een website die de 6 verpakkingsengagementen van de sector richting 2025 samenvat. Met concrete voorbeelden tonen de sector en 9 individuele bedrijven hoe ons land Europees koploper wil blijven voor een duurzamer verpakkingsbeheer.

In 2018 presenteerde Fevia, samen met de Buurtsuper, Comeos, Detic en Unizo, al een reeks engagementen aan de Vlaamse regering om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Daarin gaat de sector nog een stap verder dan de ambitieuze doelstellingen die Europa vooropstelt, en wil het Europees koploper blijven.

De voedingsindustrie werkt concreet op volgende 6 engagementen:
1. Recycleren van plastic verpakkingen: 65% tegen 2023 (Europa vraagt minimum 50% recyclage  in 2025 en 55 % recyclage in 2030).
2. Gerecycleerd materiaal in drankverpakkingen: 50% in 2025.
3. Inzamelen en recycleren van drankverpakkingen: 90% tegen 2022 (Europa vraagt 90% inzameling tegen 2025).
4. Verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar of biodegradeerbaar maken: 100% in 2025.
5. Selectief inzamelen van verpakkingen buitenshuis: verdubbelen tegen 2025.
6. Zwerfvuil met 20% verminderen tegen 2022 en de helft minder huishoudelijke verpakkingen in het zwerfvuil tegen 2025.

Parallel met de sectorengagementen, namen vorig jaar ook 9 grote bedrijven een resem concrete maatregelen om die 6 engagementen waar te maken en bij te dragen aan duurzamere verpakkingen. Het gaat om AB InBev, Alken Maes, Coca-Cola, Danone, Mars, Nestlé, Pepsico, Spadel en Unilever.

Op www.verpakkingen2025.be zullen de sector en haar bedrijven de komende maanden en jaren tonen welke initiatieven ze nemen om stap voor stap vooruitgang te boeken. Vandaag bevat de website reeds meer dan 40 voorbeelden van concrete initiatieven vanuit de sector of vanuit individuele bedrijven.

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759