naar top
Menu
Logo Print

Belgische agro-voedingsproducten verleiden Chinese consumenten

Economische missie naar China
magazine

De economische missie naar China opende heel wat deuren voor Belgische landbouw- en voedingsproducten. Tijdens de grootste Belgische handelsmissie tot nu toe - onder leiding van HKH Prinses Astrid - slaagde de sector er dagelijks in om onze producten op de kaart te zetten bij de groeiende Chinese middenklasse. Dat zeggen de aanwezige partners uit de Belgische agrovoedingssector (vertegenwoordigd door landbouw- en voedingsorganisaties Belgapom, Boerenbond, FEBEV, Fevia, VBT en UNIZO) in een gemeenschappelijk persbericht.

De Belgische economische missie naar China (17- 22 november) moest leiden tot een boost van de export van onder meer fruit, diepvriesaardappelproducten, bier, chocolade en koekjes. De agrovoedingssector greep de handelsmissie aan om onze topproducten bij de Chinese consument te promoten.

Concreet waren er events over de Belgische aardappelsector, waarbij sectorfederatie Belgapom het verhaal van de frietcultuur illustreerde en waar frietambassadeur James Bint opriep om de correcte benaming ‘Belgian Fries’ te gebruiken. De inzet is nu om in China een aardappelcultuur te creëren doorheen de keten tot bij de consument, door een nauwere samenwerking met de Chinese waardeketen.

De Belgian Meat Office heeft samen met het voedselagentschap FAVV, Boerenbond, FEBEV en de China Meat Association, het seminarie ‘How disease control keeps African Swine Fever out of the Belgian stables’ georganiseerd. De Belgische expertise in het kader van bioveiligheid kan ook voor China een meerwaarde betekenen. Het seminarie had tot doel om bij te dragen aan het heropenen van de markt voor varkensvlees, rundsvlees en pluimveevlees.

Tot slot gaf de missie ook een nieuwe impuls voor het aanboren en versterken van exportmarkten voor onder meer groenten en fruit in China. Dit is zeker interessant, gezien de zware negatieve impact die de Ruslandboycot nog steeds heeft op de Belgische fruitsector. Een van de hoofddoelstellingen hier was om onze kwaliteitsproducten bekend te maken in China, en dat is gelukt. De Conference peer was op elk evenement te zien, als gezonde snack op en na het officiële programma. De verschillende promotie-initiatieven van VLAM en de sector dragen zo bij aan het imago van de Belgische peer als high-end product op de Chinese markt.

FEVIA

FEVIA

+3225501740
+3225501759