naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

HIGH-LEVEL AMBACHT COMBINEREN MET HIGH-END TECHNOLOGIE

Biobakkerij De Trog eerste Food Factory of the Future

Biobakkerij De Trog was in februari 2016 de vreemde eend in de bijt tijdens de Factory of the Future Award-uitreiking. Niet alleen was de Ieperse onderneming het enige voedingsbedrijf tussen de winnaars, bovenal staat het erom bekend de begrippen 'bio' en 'ambacht' hoog in het vaandel te dragen. Hoe valt die aanpak te rijmen met de 'low cost' en 'high speed' van het huidige industriële landschap? “We staan open voor technologische innovatie, maar passen die alleen toe als ze de eindkwaliteit van onze producten niet aantast", stelt gedelegeerd bestuurder, Stijn Switten.

 

UNIEK BUSINESSMODEL

Historiek

Het verhaal van Biobakkerij De Trog gaat terug tot in de late jaren 70. Toen ging het nog om een kleinschalig broodatelier op een Brugse zolderkamer, met slechts vier mensen in dienst. Deze locatie bleek na verloop van tijd echter te klein om de sterk groeiende vraag te kunnen bijhouden. Een verhuizing naar een moderne en nagelnieuwe bakkerij in Ieper bracht in 2005 soelaas. Sindsdien zijn de productieoppervlakte, het personeelsbestand en de omzet fors blijven stijgen. De oorspronkelijke doelstelling blijft na al die jaren echter onveranderd overeind: een hoogkwalitatief product op de markt zetten met bijzondere aandacht voor de grondstoffen en het bakkersambacht.

Biogrondstoffen

De pure smaak van de eindproducten start uiteraard bij de selectie en de primaire verwerking van de grondstoffen. Landbouwers zaaien specifieke oogsten in voor de biobakkerij en het graan wordt louter op steen gemalen, bij een lagere temperatuur en snelheid dan bij een industriële maling. De bloemmelanges die zo bekomen worden, behouden alle eigenschappen van het graan en dienen als basisgrondstof voor het volledige broodgamma.

Ambacht

Verder heeft het bedrijf een eigen, actieve natuurdesemcultuur die elke dag moet worden vernieuwd. Dat betekent dat een medewerker een stukje neemt en dit gedurende 24 uur laat rijpen, om het dan te gebruiken voor de dag erna. Het spreekt voor zich dat er heel wat kennis en kunde nodig is om elke dag hetzelfde resultaat te bekomen, onder een fluctuerende temperatuur en luchtvochtigheid. Een ander ambachtelijk aspect is het rijzen van het brood, dat opnieuw op een natuurlijke manier gebeurt. Men gaat er prat op geen artificiële hulpmiddelen te gebruiken; de enige verbeteraar die hier wordt toegepast, is tijd.

Oude technieken en moderne technologie

Een dergelijke werkwijze kost natuurlijk meer tijd en geld dan bij een productie volgens de huidige industriële standaarden. Ondertussen is echter duidelijk gebleken dat de klant bereid is een meerprijs te betalen voor de hogere kwaliteit die dit met zich meebrengt. “Die kwaliteit staat voor ons altijd voorop, ook wanneer we automatiseren", stelt gedelegeerd bestuurder, Stijn Switten. “Dat doen wij dus niet zozeer uit rendementsoverwegingen; we automatiseren of robotiseren alleen als dit geen afbreuk doet aan de eindkwaliteit van onze producten, of als het die verbetert. Zo niet, dan blijven we er gewoon van af."

Dat maakt dus dat je een unieke combinatie van authentieke technieken en geautomatiseerde productiestappen ziet wanneer je rondstapt in deze fabriek (of 'grootambachtelijke omgeving', zoals ze het hier zelf noemen). “De machines die we hebben, zijn vrijwel allemaal 'custom made' voor ons", gaat Switten verder. “Denk maar aan de robot die de vorm van het passerende deeg analyseert om er dan de optimale inkepingen in te maken, of aan de installatie die het vrij liquide deeg op de linnen doeken legt voor het rijzen. Hiervoor brengen we de knowhow van onze bakkers en technici samen met die van gespecialiseerde machinebouwers."

PERSONEELSBELEID

Enthousiaste medewerkers

De hele bedrijfsvoering is doordrongen van de kwaliteitsgedachte, wat zich ook laat voelen in het personeelsbeleid. “Wij zullen nooit alles kunnen automatiseren om de beoogde kwaliteit te behalen; de menselijke factor blijft dus zeer belangrijk voor ons. Dan heb ik het overigens niet alleen over de competenties van de medewerkers, maar ook over hun enthousiasme. Ze moeten bezield zijn om elke dag opnieuw producten van de beste kwaliteit af te leveren aan onze klanten. Daar staan mijn respect en appreciatie tegenover. De directie staat hier dicht bij de mensen op de werkvloer, en dat leidt tot een optimale werksfeer." Geen loze woorden, merken we wanneer we Switten door de productiehal volgen en hij aan zijn medewerkers 'high fives' uitdeelt.

Aanwervingen en opleidingen

Een omzetgroei gaat bij De Trog altijd gepaard met een personeelsgroei. Met vandaag ruim honderd werknemers, is het bedrijf een belangrijke werkgever in de streek. Bakkers gaan er volgens Switten graag aan de slag, omdat het drieploegensysteem hun toelaat een beter sociaal leven te leiden dan dat ze als patronale bakker zouden werken. “Bij nieuwe aanwervingen kijken we, naast het profiel, ook ineens naar de potentiële doorgroeimogelijkheden. We kijken dus of de sollicitanten leergierig zijn en de drang hebben om zich hier te ontplooien. Wie hier start als bakker, heeft doorgaans al een specifieke beroepsopleiding genoten, maar we geven iedereen ook een bedrijfsinterne opleiding en streven naar een continue vorming. We willen iedereen binnen de organisatie de beste kansen geven, wat ook betekent dat we openstaan voor hun ideeën en daartoe geregeld meetings organiseren", klinkt het nog.

SMART GLASSES

Het mooiste voorbeeld daarvan zijn ongetwijfeld de 'smart glasses', die hier ingezet worden voor het klaarzetten van de klantenbestellingen. Het resultaat van een interne ontwikkeling, geopperd door een medewerker.

 

Vereisten

“Wij hebben zo'n driehonderd productreferenties in ons gamma en hebben af te rekenen met zeer korte 'leadtimes' van dikwijls maar twee uur tussen het afbakken en het transporteren van de broden. Orderpicken is bij ons een enorme organisatie waarbij er veel mis kan lopen", geeft Switten aan. “We wilden aanvankelijk investeren in een traditioneel orderpickingsysteem, maar hielden daarbij wel onze verdere uitbreiding in het achterhoofd. Al te veel hardware was dus te vermijden en ook een lange leercurve wilden we ontwijken."

Oplossing

De 'smart glasses' - een camera op een 3D-geprinte headset - komen aan beide eisen tegemoet. Ze zijn gelinkt aan het ERP-systeem dat klantenbestellingen omzet in productieorders. De gebruiker scant met zijn bril de QR-code van de klant en dan leidt de software hem naar de juiste producten. Slotsom: een makkelijk integreerbaar en ergonomisch systeem dat leidt tot een erg hoge servicegraad en door om het even wie meteen kan worden gebruikt. Door de terugkoppeling van data kunnen klachten bovendien gecounterd worden.

FACTORY OF THE FUTURE

Sleuteltransformaties

Het toont aan dat men ondanks de trouw aan het ambacht ook openstaat voor een nieuwe technologie, en dat is slechts een van de redenen waarom het bedrijf zich sinds kort een Factory of the Future mag noemen. Hiertoe moest het minstens vier op vijf scoren op elk van de zeven sleuteltransformaties:

  • World Class Production
  • End-to-end engineering
  • Digital Factory
  • Human Centered Production
  • Production Network
  • Eco Production
  • Smart Production Systems

Concurrentie uit lagelonenlanden

“Het binnenrijven van de award was voor ons geen doel op zich. Blijkbaar werkten wij al in de geest van de Factory of the Future zonder ons daar terdege bewust van te zijn", stelt de gedelegeerd bestuurder. “Volgens mij zijn de vooropgestelde transformaties de juiste om onze industrie hier te houden. Door deze modellen te implementeren in je bedrijfsvoering, kun je je wapenen tegen de opkomende concurrentie uit lagelonenlanden. Daar kunnen ze weliswaar goedkoper produceren, maar ze beschikken er niet over onze specifieke productknowhow. Dat is dus een troef die wij moeten uitspelen", geeft Switten nog mee.