naar top
Menu
Logo Print

GROENE PRODUCTIE ZIT IN DE GENEN BIJ GREENYARD FRESH BELGIUM

Jaarlijks 580 ton aan CO2-uitstoot en 150.000 euro aan energiekosten bespaard

Greenyard Fresh Belgium, dat deel uitmaakt van de Greenyard groep, verwerkt en verpakt elke week 350 ton aan verse groenten en fruit. In de globale visie klinkt het dat men de gezondheid van de consumenten wil opkrikken door hen op elk mogelijk moment te laten genieten van groenten en fruit, in alle mogelijke vormen. Ook een groene werking draagt daartoe bij. “Als wij het aantal kilometers van onze vrachtwagens reduceren, resulteert dat in minder uitstoot en een beter milieu, wat toelaat om gezondere gewassen te telen", verduidelijkt operationeel directeur Marc Requilé. Het bedrijf investeerde recent ook in een aantal energiebesparingen.
 

ACTIEF IN DE VOLLEDIGE KETEN

Greenyard Fresh Belgium - voorheen Univeg Belgium - werd in 2015 opgenomen in de Greenyard groep, die wereldwijd actief is in meer dan tachtig landen. Dit niet alleen in verse groenten en fruit, maar ook in de divisies diepvries, 'prepared' (blik en glas) en zelfs substraten waarmee gewassen op een duurzame manier geteeld kunnen worden. Zo vult de groep de verticale keten van teler tot retailer volledig in en kan ze die ook continu optimaliseren. Onder de meer dan 8.000 werknemers behoren namelijk ook agronomen, die de producenten landbouwkundig advies verstrekken. Een uniek businessmodel, dat meteen de grootste troef is van de beursgenoteerde groep.

De hoofdvestiging van de versafdeling is gesitueerd in Sint-Katelijne-Waver in Antwerpen. De productiehallen zijn er ingedeeld in vier temperatuurzones van minimaal 1 tot maximaal 15 °C, afhankelijk van de producten die er verwerkt of bewaard worden.

LOGISTIEK

“We verwerken hier producten van zowel lokale als overzeese producenten. Dagelijks vertrekken er 100.000 verpakkingen naar de 32 distributiecentra, om vervolgens onder private label bij voornamelijk grote retailers terecht te komen", zegt operationeel directeur Marc Requilé.

“Het gaat zowel om versneden als onversneden producten, en ook steeds vaker om kant-en-klare maaltijdsalades met bijvoorbeeld stukjes kip. Met uitzondering van de exotische vruchten in de rijpkamers verblijven de producten hier nooit langer dan 24 uur. Dat komt dus neer op een logistiek huzarenstuk, zeker als je weet dat veel retailers tegenwoordig ready-to-eatproducten verwachten en dat de perceptie van rijpheid voor sommige gewassen varieert van land tot land."

PERSONEEL

Zo'n 350 medewerkers, ingedeeld in twee ploegen, staan in voor het goede productieverloop. En dat het hele jaar door, 'op elk mogelijk moment', zoals het in de visie staat. “Gezien het harde werk in koude omgevingen en in ploegen, komen hier ook veel buitenlandse arbeidskrachten aankloppen. Hier werken meer dan dertig verschillende nationaliteiten, en we werken ook samen met sociale werkplaatsen", weet Requilé.

“Het gaat dus ook om anderstaligen of laagopgeleiden, voor wie onze Nederlandstalige procedures wel eens een probleem kunnen vormen. Voor hen bieden we bedrijfsinterne taalopleidingen aan. We kunnen hierin investeren omdat we onze mensen zo veel mogelijk vaste contracten aanbieden. Seizoensarbeiders, nochtans typisch voor onze sector, hebben wij niet in dienst. Wanneer nodig, schakelen we wel studenten en interimpersoneel in."

Consumenten moeten op elk mogelijk moment en in alle mogelijke vormen van groenten en fruit kunnen genieten

KWALITEIT

Doordat het hier gaat om verse, levende producten, kunnen de kwaliteitseisen verschillen per seizoen. Door de strenge controles heeft het bedrijf amper te kampen met terugroepingen; ook al door de veelal korte shelflife van de natuurproducten.

“In plaats van curatief op te treden, werken wij zo veel mogelijk preventief om waar nodig in te grijpen en onze afnemers zo de vereiste kwaliteit te kunnen garanderen. Daartoe nemen we stalen in de verschillende processtappen. Dat start al bij de telers zelf, bij wie de producten ook al een eerste keer gewassen en gesorteerd worden", zegt de operationeel directeur.

“We hebben onlangs ook een geïntegreerd webplatform ontwikkeld, waarop zowel de telers als de retailers kunnen aansluiten. Per product kunnen zij de specificaties raadplegen die op dat moment gelden. De teler weet dus op voorhand of wij zijn producten zullen afnemen, en hoeft die niet nodeloos naar ons op te sturen. Dit draagt overigens ook bij aan ons duurzaamheidsverhaal: zo reduceren we het transport, maar ook de voedselverspilling. Onze bedrijfsstructuur laat ons evenwel toe om vrijwel altijd de volledige crop af te nemen, en dat dus het hele jaar rond. Appelen van goede kwaliteit kunnen we zo verpakken. Zijn ze van lagere kwaliteit, dan kunnen wij die verwerken tot compote of sap“, klinkt het nog.

UITDAGINGEN

Dankzij hun sterke netwerk met diverse afzetkanalen kan de groep dus garanties bieden naar zowel producenten als afnemers toe, wat hen in een stevige onderhandelingspositie plaatst. Toch heeft het bedrijf natuurlijk ook af te rekenen met sectorspecifieke uitdagingen. “De jongste jaren merken wij bijvoorbeeld forse marktverschuivingen op. Vroeger was het vrijwel evident dat groenten en fruit van Zuid-Afrika naar West-Europa gingen, maar nu importeren ook de opkomende industrieën als China en India deze goederen, omdat er ook daar afzetmarkten ontstaan", stelt Requilé vast.


“Daarnaast zijn er ook de snel wijzigende klantenwensen. Ik had het al over ready-to-eat en kant-en-klaar, en ook de snoepgroenten zijn tegenwoordig in opmars. Eindklanten verlangen dus steeds meer 'convenience'- producten en -verpakkingen voor hun verbruiksgemak. Daar moeten wij natuurlijk op inspelen: we leveren de groenten en fruit 'in alle mogelijke vormen'", verwijst hij opnieuw naar de bedrijfsvisie.

INNOVATIE

Naast de continue optimalisatie van de processen ('operational excellence'), de hoge productkwaliteit en de investeringen in duurzaamheid is er dan ook een sterke focus op innovatie, om zo een concurrentieel voordeel te handhaven.

“Ook hiervoor komt ons wijdvertakte netwerk aardig van pas. We denken graag mee met onze klanten over toekomstige innovaties, altijd in functie van de behoeften van de eindconsument", aldus nog de operationeel directeur.

 

ENERGIEBESPARINGEN

Bij de verplichte energieaudit kwamen in 2016 een aantal verbetermogelijkheden voor Greenyard Fresh Belgium boven water.

“Onze koelinstallatie was aan vervanging toe, dus hebben we daarvoor de best beschikbare technologieën bestudeerd. In plaats van te koelen met freonen, die schadelijk zijn voor het milieu als ze ontsnappen, werken we nu met NH3/CO2 als natuurlijke koudemiddelen", vertelt operationeel directeur Marc Requilé. NH3 heeft de beste COP (Coefficient of Performance), waardoor er ook maximaal energie bespaard wordt. Zowel een duurzame als kostenefficiënte oplossing, dus. “Deze oplossing betekende een meerkost van 650.000 euro ten opzichte van een traditioneel koelsysteem met freonen. Ze bespaart ons wel elk jaar 98.000 euro ten opzichte van de oude installatie, wat dus neerkomt op een terugverdientijd van zo'n vijf jaar", weet Requilé.

Ook de verlichting in de fabriekshallen werd herbekeken. “Daar zijn er nu spiegelreflectoren voor een maximale lichtopbrengst, en de aansturing gebeurt voortaan via bewegingssensoren", vervolgt hij. Verder wordt de warmte die vrijkomt bij de koelprocessen, gerecupereerd voor de verwarming van de bedrijfsgebouwen en wordt gekoeld water anderzijds opnieuw in de productie ingezet, waar mogelijk.

Alles samen, leveren deze maatregelen de vestiging een jaarlijkse besparing op van 580 ton aan CO2-uitstoot en ongeveer 150.000 euro aan energiekosten. Hét bewijs dat energiebesparing in de industrie dus heel winstgevend kan zijn!