naar top
Menu
Logo Print

“PRODUCTIE IN EIGEN HANDEN HOUDEN HEEFT HEEL WAT VOORDELEN"

Colruyt Group houdt al tachtig jaar vast aan eigen koffiebranderij en wijnbottelarij

Onder het motto 'Wat we zelf doen, doen we beter' houdt Colruyt Group al 80 jaar lang vakmanschap in eigen huis met haar eigen koffiebranderij en wijnbottelarij in het Henegouwse Gellingen. Deze productievestigingen zijn de oudste divisies van het 'Fine Food'-departement van de retailgroep, dat na 1937 nog werd aangevuld met vlees-, kaas- en broodafdelingen in Halle, Wommelgem en Lokeren. De verjaardag van de branderij en de bottelarij wordt dit jaar in de kijker gezet met een speciale koffieblend en een wijncapsule, en bovendien werden wij als vakpers uitgenodigd voor een exclusieve blik achter de schermen.

GESCHIEDENIS

Al in 1937, amper tien jaar nadat hij een groothandel in koloniale waren had opgezet, en dertien jaar vóór hij de nv Colruyt oprichtte, startte Franz Colruyt met het branden van koffie en het bottelen van wijn. De branderij en bottelarij werden allebei opgetrokken in Halle, maar toen de gebouwen daar te klein werden, drong een verhuizing zich op. Dat gebeurde in 2007, 30 km verderop naar het distributiecentrum van Gellingen.


WAAROM ZELF BRANDEN EN BOTTELEN?

Beide productieactiviteiten zitten dus historisch verankerd in de huidige Colruyt Group, die deze eigen producten in de winkelrekken van haar verschillende supermarkten plaatst. “Meer zelfs: ze hebben mee het DNA van de groep gevormd, in die zin dat we graag onze eigen weg volgen en veel waarde hechten aan vakmanschap in eigen huis", stelt afdelingschef Benny De Vos.

Een mooi verkooppraatje, maar wat is nu de echte reden waarom de retailer sommige producten zelf verwerkt en verpakt? “Dit heeft heel wat voordelen, zowel voor ons als voor de consument", meent De Vos.


Controle over kwaliteit, prijs en duurzaamheid

“Denk vooreerst maar aan de kwaliteit. Door zelf te branden en te bottelen, kunnen we het productieproces in elke fase opvolgen en waar nodig bijsturen. Door onze jarenlange ervaring kunnen we bovendien veel beter tegemoetkomen aan de behoeften van de consument. We weten hoe we de smaak en kwaliteit van bestaande producten constant kunnen houden, maar evenzeer welke innovaties kans op slagen hebben", begint De Vos. “Uiteraard is een korte keten ook kostenbesparend, waardoor we de klanten een correcte prijs-kwaliteitverhouding kunnen garanderen voor onze eigen merken. Die korte productieketen stelt onszelf ook in staat om banen te creëren en daarom blijven we bewust investeren in onze Belgische productieafdelingen", vervolgt de afdelingschef.

“Tot slot passen deze productieafdelingen op eigen bodem ook in onze visie op duurzaam ondernemen. Neem nu onze koffie: daarvoor werken we met vier soorten certificaties, met name Bio, Rainforest Alliance, UTZ en Fairtrade. Plantages die met deze labels gecertificeerd worden, garanderen een duurzame aanpak. De koffiebonen worden er volgens strikte normen geteeld, zowel op economisch en sociaal als ecologisch vlak. Door bewust dergelijke bonen aan te kopen, dragen wij ons steentje bij aan de wereldwijde ontwikkeling van de duurzame koffieproductie. In gebieden waar die certificaties heel moeilijk zijn, zoals Burundi, verlenen wij trouwens rechtstreeks steun aan de lokale koffieboeren, via ketenprojecten. Zo zetten wij dus duidelijke stappen in de richting van een duurzamer assortiment van koffie, en hier gaan we steeds verder in", klopt De Vos zich op de borst.


VAN BOON TOT KOFFIE

Ontvangst en opslag

Elke week wordt er vanuit de havens van Antwerpen en Zeebrugge 130 ton groene koffiebonen aangevoerd naar de branderij in Gellingen, in zakken van 60 à 70 kg.

“De bonen moeten voldoen aan de strenge eisen van onze interne kwaliteitsdienst voor ze gebrand mogen worden", zegt productiechef David Doos. “De controle gebeurt op twee vlakken: bij de aankomst testen we al stalen bonen op grootte, vochtigheid, afwijkingen of defecten. Onze meester-brander brandt ook kleine hoeveelheden om de smaak en de geur van de koffie te controleren."

De goedgekeurde koffiebonen worden tijdelijk opgeslagen in 28 silo's met een totale capaciteit van maar liefst 390 ton. Van daaruit vertrekken ze dan naar de branders.


Branding

Colruyt Group heeft zo'n zestig recepten voor originekoffies (arabica en robusta) of 'blends' en maakt, afhankelijk van het recept, gebruik van twee verschillende branders.

“De wervelkamerbrander is een industriële brander met een capaciteit van maximaal 3 ton per uur, waarin we standaard 250 kg bonen branden in zes minuten. Deze brander gebruiken we voor de gemalen koffiemelanges. Voor de originekoffies gebruiken we dan weer een traditionele trommelbrander, die maar een maximumcapaciteit heeft van 1 ton per uur. Standaard branden we daar 250 kg in vijftien minuten, wat dus veel langzamer verloopt", legt Doos uit.

De brandgraad bepaalt mee de kleur, de smaak en het aroma van elke koffie. Van elke branding wordt er daarom een proefstaal genomen, ter controle van de constante kwaliteit.


Verpakking

Na het branden vertrekt een deel van de geroosterde koffiebonen rechtstreeks naar de boontjesverpakkingslijn. De rest wordt gemalen en vervolgens verpakt in blikken, soft packs, hard packs, koffiepads of voorverpakte filters. Zo ontstaan er in totaal 98 referenties van huisgebrande koffies, die worden verpakt op zes verschillende verpakkingslijnen. Ook in deze fase is er nog een controlestap ingebouwd, waarbij onder meer de luchtdichtheid van de verpakkingen wordt nagegaan.



KOFFIEBRANDERIJ IN CIJFERS

  • De koffiebranderij heeft een oppervlakte van 3.800 m2 en er werken 26 polyvalente mensen, die om het uur van plaats wisselen.
  • Jaarlijks komt er meer dan 7.600 ton groene koffiebonen toe. Er wordt gewerkt met 36 verschillende soorten bonen, afkomstig van twee koffieplanten (de arabica en de robusta).
  • Het afval dat overblijft na het malen van de koffie, wordt verwerkt tot pellets (36 ton per jaar). Bij de vergisting van die pellets wordt er groene stroom geproduceerd.
  • Het assortiment van huisgebrande koffies telt in totaal 98 referenties, verpakt in blikken, soft packs, hard packs of als koffiepads. 75 van die referenties worden verkocht onder de merknaam Graindor, 10 onder Everyday en 13 onder Boni Selection Bio.

VAN DRUIF TOT FLES OF PARTYBOX

Ontvangst en opslag

Er zijn wekelijks 25 à 30 leveringen van wijn voor eigen botteling. Die komt vooral uit Frankrijk, maar daarnaast ook uit Italië, Spanje, Luxemburg, Chili, Argentinië, Australië, Zuid-Afrika … De wijn komt aan in grote tankwagens, vanwaaruit hij dan verpompt wordt in een van de 38 grote inox vaten, die samen een totale opslagcapaciteit van 2,1 miljoen liter hebben. Ook hier is er bij de levering al een eerste controle op onder meer het alcohol- en het sulfietgehalte, want alleen die wijn die aan alle kwaliteitseisen voldoet, mag gebotteld worden.

Assemblage

“Op dit moment tonen ook de wijnaankopers hun vakmanschap, nadat zij jaarlijks al enkele keren ter plaatse gingen bij de wijnboeren om de oogst te proeven en een strenge selectie te maken. Sommige van onze wijnen zijn namelijk een assemblage van wijnen van verschillende domeinen uit dezelfde regio. Het vraagt dan ook heel wat vakkennis om uit die assemblage telkens weer een wijn met dezelfde smaak te verkrijgen, want onze klanten verwachten natuurlijk altijd dezelfde kwaliteit", stelt productiechef Frederic Christiaens.


Botteling

De wijn blijft maximaal tien dagen bij een temperatuur van 18 °C in de vaten in de wijnkelder staan, om zo de smaak en het aroma te bewaren.

“Op onze hoogtechnologische bottellijn kunnen we tot 12.000 flessen per uur bottelen, wat inhoudt dat we de flessen wassen, spoelen en vullen, waarna er nog een kurk en een capsule op komen. Onze eigen wijnen zijn trouwens altijd te herkennen aan de druiventros met hoofdletter C op de flessenhals. Ook het etiketteren, de verpakking in dozen en de plaatsing van die dozen op pallets gebeuren volledig automatisch. Daarnaast beschikken we hier ook over twee lijnen voor het 'bottelen' in partyboxen, de bekende plastic zakken in kartonnen dozen die wij in 1979 als eerste retailer op de markt brachten. Tegenwoordig hebben we partyboxen van 3, 5 en 10 liter. Ook dit procedé verloopt volautomatisch en vliegensvlug, zonder dat er lucht in de wijn terechtkomt", toont Christiaens.



WIJNBOTTELARIJ IN CIJFERS

  • De wijnbottelarij heeft een oppervlakte van 3.550 m2 en daar zijn 25 mensen aan het werk.
  • Elk jaar bottelt Colruyt Group maar liefst 28 miljoen liter wijn en aperitieven. Er worden ook heel veel wijnsoorten in partyboxen afgevuld.
  • De flessen van eigen botteling zijn tot zeven keer herbruikbaar. Zo brengt men zes à zeven keer minder nieuwe flessen in omloop, wat neerkomt op ruim 2.500 ton glas.
  • Het wijnassortiment telt in totaal 120 wijnen van eigen botteling, afkomstig van druiven uit verschillende wijnstreken en -landen.

KOFFIEBLEND EN WIJNCAPSULE

De tachtigste verjaardag van de branderij en de bottelarij wordt dit jaar trouwens ook in de kijker gezet in de winkelrekken, met een speciale koffieblend en een wijncapsule.