naar top
Menu
Logo Print
19/02/2018 - WOUTER VERHEECKE

DOORGEDREVEN DIGITALISERING MAAKT FLEXIBILITEIT MOGELIJK

Dekeyzer-Ossaer realiseert forse groeicijfers in verzadigde vleesmarkt

Bij Dekeyzer-Ossaer in Koekelare vertrekken elke dag 200.000 vleesporties naar horeca, grootkeukens, cateraars en industrie. Het gaat in totaal om meer dan 2.000 verschillende producten die allemaal 'just in time' worden geleverd. Wie voor 15 uur bestelt, krijgt zijn vleesproducten de dag erop geleverd, zo claimt het bedrijf. “Een dergelijke servicegraad vergt een grote flexibiliteit van onze mensen en machines. Dat kan alleen als je het hele productieproces digitaliseert en automatiseert", zegt gedelegeerd bestuurder Johan Dekeyzer.

 

HISTORIEK

Johan Dekeyzer, gedelegeerd bestuurder Dekeyzer-Ossaer
Johan Dekeyzer, gedelegeerd bestuurder Dekeyzer-Ossaer

Het verhaal van Dekeyzer-Ossaer is er een van gestage groei.

Van b2c naar b2b

Zaakvoerders Johan Dekeyzer en zijn vrouw Marie-Rose Ossaer richtten in de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw een bescheiden slagerij op in het West-Vlaamse Diksmuide. Al gauw zagen ze echter in dat ze met de plaatselijke scholen, grootkeukens en restaurants een grotere afzet konden realiseren dan bij de 'gewone' consumenten.

Om de verwachte groei van die wijziging aan te kunnen, verhuisden ze in 1985 naar een 200 m2 groot nieuwbouwatelier in Koekelare, waar ze ook hun eerste externe werknemers tewerkstelden.

Ondertussen waren ook hun vier zonen al toegetreden tot het familiebedrijf, toen ze dit in 1999 verhuisden naar de huidige locatie, iets verderop in diezelfde gemeente. Die nieuwe werkplaats is maar liefst 12.000 m2 groot. 25 bestelwagens en 120 werknemers verzorgen vandaag de vleesdistributie over heel het land.

Investering in volle dioxinecrisis

“We bouwden in woelige tijden voor de vleesindustrie, want de dioxinecrisis was toen net uitgebroken", herinnert Dekeyzer zich nog levendig. “We vreesden voor het ergste, maar die investering bleek uiteindelijk net een goeie zet te zijn. Onze B2B-klanten waren voor de eindconsumenten op zoek naar meer traceerbaarheid, en dit konden wij hen bieden met onze gloednieuwe, state-of-the-artinfrastructuur en onze werking volgens de nieuwste normen. Zo konden wij al gauw het vertrouwen van de foodservice en de horeca voor ons winnen, en slaagden we erin de beoogde groeicijfers effectief te realiseren."

Groei op alle vlakken

Tot vandaag blijft het bedrijf in volle expansie, zowel op het vlak van de afzetmarkt, het personeelsbestand, het productgamma als dat van de omzetcijfers. “De jongste vijf jaren steeg onze omzet telkens met 10 tot wel 25%. In 2017 realiseerden we de sterkste groei in ons bestaan. Toch wel opmerkelijk, gezien de vleesconsumptie meer dan ooit in verval is door het toenemende aantal vegetariërs en de negatieve berichtgeving over onze sector in de algemene media", stelt Dekeyzer.

 

FLEXIBILITEIT

De ultramoderne machines, uitgerust met laser- en cameratechnologie, verlichten het werk voor de medewerkers
De ultramoderne machines, uitgerust met laser- en cameratechnologie, verlichten het werk voor de medewerkers

Vandaag biedt het bedrijf een brede waaier aan geportioneerde, geslicete en bereide vleesproducten aan, afkomstig van runderen, varkens, kalveren, lammeren of gevogelte. Het totale gamma omvat meer dan 2.000 verschillende producten die elke dag 'just in time' geleverd kunnen worden.

Productie

“Onze productie is elke dag anders, volgens de bestellingen die we krijgen. Dat betekent natuurlijk dat we over een bijzonder flexibel machinepark moeten beschikken, voor zowel kleine als hele grote runs, tot wel 1.000 kilogram per uur. Om de workflow correct en snel te laten verlopen, is ook een doorgedreven digitalisering een absolute must. Daarvoor hebben wij drie software-ingenieurs in huis, in een toch wel een atypische IT-omgeving. Van het order tot aan de levering: het hele proces is in kaart gebracht en alles is aan elkaar gekoppeld", legt de gedelegeerd bestuurder uit.

Personeel

“Wie die flexibiliteit geeft aan zijn klanten, moet die ook kunnen bieden aan zijn werknemers. Daarom werken wij niet in vaste ploegen, en komt ons team van 120 medewerkers overeen met slechts 80 FTE's. Ook voor de uurroosters doorheen het hele proces is het elke dag weer puzzelen, wat we opnieuw voor elkaar krijgen door de hele werkplanning te digitaliseren", vervolgt hij.

“Onze ultramoderne machines dienen als een hefboom voor de medewerkers om de zware workload aan te kunnen. Hiermee kunnen we hen ontstressen en tegelijk de output vergroten. Ondanks de automatisatie hebben wij zeker nog slagers met vakkennis nodig, om die machines juist te kunnen instellen en bedienen. Dit is tegenwoordig een echt knelpuntberoep en dus zijn zij nu heel schaars op de arbeidsmarkt. Maar net door hen die flexibiliteit en de juiste tools aan te bieden, slagen wij er toch in nieuwe mensen aan te trekken. De jongste drie jaar hebben we hier vijftig nieuwe medewerkers mogen verwelkomen."

 

KWALITEIT EN VOEDSELVEILIGHEID

Medewerkers moeten zich flexibel opstellen, maar vragen die flexibiliteit ook zelf
Medewerkers moeten zich flexibel opstellen, maar vragen die flexibiliteit ook zelf

Het productgamma bestaat zowel uit edele vleesdelen voor de horeca als uit budgetproducten voor de grootkeukens en industrie. In beide uitersten staan de kwaliteit en voedselveiligheid altijd voorop. “Om dit te bewaken, hebben we drie interne kwaliteitsmedewerkers in dienst. We hebben het IFS-certificaat en werken volgens het autocontrolesysteem. Via HACCP-audits hebben we dus bewezen dat we de kritische punten in ons productieproces autonoom onder controle hebben. Daarnaast worden we natuurlijk ook extern gecontroleerd door het FAVV", gaat Dekeyzer verder. “Kwaliteit en voedselveiligheid zijn echte topissues bij ons, zeker sinds de recente crisissen en schandalen in onze sector. We willen natuurlijk vermijden dat wij op die manier in de pers komen. De vele controles vergen veel tijd en geld van ons, maar we vinden het zelf absoluut nodig om onze klanten de nodige garanties te kunnen voorleggen", klinkt het nog.

“Ik geloof sterk in de deeleconomie. Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen"

 

TOEKOMSTVISIE

Blijft dan nog de vraag hoe de zaakvoerder de toekomst tegemoet ziet in deze moeilijke en verzadigde markt. “We mogen niet verwachten dat de vleesconsumptie plots weer zal toenemen, integendeel. Daarover hebben wij een vijftal jaren geleden al gebrainstormd. Naast het vergroten van onze afzetregio's, hebben we nagedacht om in onze bestaande foodservice- en industriemarkt meer convenienceproducten te introduceren. Dan heb ik het over voorgegaarde maaltijdcomponenten die gemak brengen in de bereiding van gerechten, waarin wij trendsetter zijn geworden. Voorts willen wij de komende jaren sterk inzetten op meer duurzaamheid. Door de processen in stappen en verwerkingstijd drastisch in te korten, kunnen wij bijdragen tot een duurzamere keten waarbij voedselverspilling geminimaliseerd zal worden. Het samen implementeren met complementaire 'freshfoodsuppliers' van distributiedeelconcepten, zal bijdragen tot een verminderde CO2-uitstoot en ook minder fileleed."

 

FACTORY OF THE FUTURE 2018

Dekeyzer-Ossaer werd begin februari 2018 uitgeroepen tot een van de vier nieuwe Factories of the Future. Iets wat ze volgens de bedrijfsleiding zelf vooral te danken hebben aan de hoge graad van innovatie en digitalisering.

“Bij die innovaties stellen we altijd onze vier G's voorop: gastronomie, gezondheid, gemak en 'good price'. Een concreet en recent voorbeeld is ons regenereerbaar en diepgevroren kruimelgehakt, waarmee onze klanten in de foodservice en industrie snel lekkere sauzen en gerechten kunnen maken", zegt Johan Dekeyzer.

“Wat de digitalisering betreft, is ons zelfontwikkelde e-commerceplatform ons absolute paradepaardje", gaat hij verder. “Het stelt onze B2B-klanten in staat om snel en makkelijk te bestellen volgens hun specifieke prijzen, en is uiteraard gelinkt aan onze workflow. Het geeft hen ook heel wat bijkomende informatie, zoals de status van levering, de openstaande facturen of een overzicht van de best verkochte producten. We hebben dit online bestelplatform vijf jaar geleden opgestart en vandaag wordt 70% van de bestellingen al via dit systeem geplaatst. Samen met ons uitgebreide wagenpark, waarmee we elke dag het hele land kunnen beleveren, draagt dit in grote mate bij aan ons hoge servicelevel."