- 05 augustus 2019
Taksen en accijnzen doen grensaankopen toenemen
Taksen en accijnzen doen grensaankopen toenemen Sector roept op om fiscale beleid te herzien Nieuwe cijfers van GfK bevestigen dat Belgen steeds vaker voeding en dranken in het buitenland aankopen; gemiddeld 9 keer per jaar. In 2018 kochten Belgen voor 616 miljoen aan in onze buurlanden, een stijging met 4,6% ten opzichte van 2017. Vooral in Frankrijk kopen Belgen steeds meer. Fevia en VIWF trekken aan de alarmbel en roepen de volgende regeringen op om komaf te maken met de opeenstapeling van accijnzen en taksen. “We stellen vast dat we onszelf uit de markt prijzen met een fiscale politiek die taksen en accijnzen opstapelt. Van de verpakkingstaks en de gezondheidstaks tot de hogere accijnzen op alcohol: ze maken producten duurder in ons land en doen de koopkracht naar het buitenland verdwijnen. Onze eigen bedrijven verkochten daardoor vorig jaar 5,3% minder op de eigen markt”, waarschuwt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Dit verzwakt ook de volledige Belgische economie”, pikt ...
Gratis dit artikel lezen?
Registreer en word gratis online abonnee
Ben je al abonnee?
Meld je aan en krijg toegang tot de website
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.
Door u in te schrijven, gaat u akkoord met De privacyvoorwaarden.