Nieuwe fiscaliteit plug-in hybride werkt contraproductief
Plug-in hybrides logische stap naar zero emissie

De federale regering herschrijft de fiscale behandeling van zakenauto’s met plug-in hybride aandrijving met als doel een duurzame en rechtvaardige autofiscaliteit uit te werken. Stekkerhybrides zouden hun fiscaal gunstige behandeling verliezen indien hun elektrisch rijbereik te beperkt is in verhouding tot hun massa. Deze plannen werken volgens Traxio, Febiac, Renta en BFFMM echter op een contraproductieve manier. De mobiliteitsfederaties vinden dat de overheid zich blind staart op een mogelijks verkeerd gebruik van deze voertuigen (zelden in elektrische modus rijden). Zij kan bovendien blijkbaar niet leven met een elektrisch rijbereik van ‘slechts’ 30 tot 50 km. Nochtans rijdt een meerderheid van de Belgen minder dan 50 autokilometers per dag. Met een plug-in hybride rijden dus héél veel mensen probleemloos elektrisch van en naar het werk. Bovendien kan je ook schakelen tussen de elektrische motor en de thermische in bijvoorbeeld stedelijke gebieden, waar de druk op de luchtkwaliteit het grootst is. Je elektrische auto hoeft in dat geval echt geen honderden kilometer rijbereik te hebben om een wezenlijk verschil te kunnen uitmaken. De mobiliteitsfederaties zijn duidelijk: hybride en plug-in hybride voertuigen zijn een logische en noodzakelijke stap in de richting van een toekomstige zero emissie automobiliteit.