STUDENTEN OP BEZOEK BIJ VOEDINGSBEDRIJVEN
FEVIA EN ALIMENTO ZOEKEN MEE NAAR STEM-PROFIELEN
Er staan gemiddeld 1.500 vacatures open in de Belgische voedingsindustrie, de grootste industriële werkgever van ons land. Het leeuwendeel van de functies zijn weggelegd voor zogeheten STEM-profielen, maar die technisch opgeleiden vinden maar moeilijk de weg naar onze sector. Met het initiatief ‘Food Tech Talent’ springen Fevia en Alimento nu mee in de bres, door hogeschool- en universiteitsstudenten in contact te brengen met enkele voorbeeldbedrijven. Wij liepen mee met de studenten elektromechanica van Vives Brugge, op bezoek bij aardappelverwerker Agristo in Wielsbeke.
GROOTSTE INDUSTRIELE WERKGEVER
De voedingsindustrie is in ons land dé industriële jobcreator. Volgens Fevia’s Economisch Jaarverslag van de Belgische voedingsindustrie (2018) zijn er in totaal 93.000 directe en 173.000 indirecte arbeidsplaatsen. De voedingsindustrie zorgt dus voor meer dan een kwart miljoen jobs in ons land. Een op de vijf banen in de industrie is er één in de voedingsindustrie. De tewerkstelling stijgt hier overigens al enkele jaren op rij.
Technische profielen
“De voedingsindustrie telt evenwel veel knelpuntvacatures. In Vlaanderen zijn dat vooral technische profielen. Zo blijft volgens de VDAB bijna 85% van de vacatures voor een ‘technicus productieproces en methodes’ langer dan 90 dagen openstaan, en voor een ‘technicus industriële installaties’ blijft 36% van de vacatures zelfs langer dan 180 dagen openstaan”, weet Anke Grooten, directeur Werk & Talent bij Fevia.
Food at work
De sector investeert daarom al enkele jaren in ‘sectoral branding’. “Met ‘Food At Work’ nemen we verschillende initiatieven die de bedrijven helpen om zich kenbaar te maken op de arbeidsmarkt. Zo zijn er de ‘Food At Work Days’, een reeks initiatieven om jongeren en werkzoekenden warm te maken voor een carrière in onze sector, met o.a. bedrijfsbezoeken, een innovatiekamp, een rondetafelgesprek over duaal leren, een jobbeurs en de Food At Work Student Awards”, zegt ze.
Food Tech Talent
Rondleiding op maat
“De bedrijfsbezoeken voor hogeschool- en universiteitsstudenten hadden we eerder al opgevat als ‘Students meet CEO’, maar nu willen we hen in contact brengen met medewerkers die de jobs uitoefenen waar zij zelf voor studeren. Gezien de hoge vraag naar STEM-talent, hebben we dit nu omgedoopt tot ‘Food Tech Talent’. Vandaag gaat het bijvoorbeeld om tweedejaarsstudenten van de bacheloropleiding elektromechanica, afstudeerrichting automatisatie uit Vives Brugge. Zij krijgen hier een rondleiding ‘op maat’, want ze worden gegidst door verantwoordelijken uit de Technische Dienst”, aldus Grooten.
“Door de huidige digitalisering en automatisering is er een grote vraag naar jonge STEM-profielen”
War for talent
Die moeten dus weliswaar enkele uren van hun kostbare tijd investeren, maar bij Agristo zijn ze ervan overtuigd dat die moeite zal lonen. ”We nemen al diverse initiatieven om ons als werkgever in de kijker te werken bij studenten, zoals de medewerking voor stages en onze aanwezigheid op jobbeurzen of schoolcontactdagen”, zegt HR-officer Soetkin Joosten. “Dat is absoluut noodzakelijk, want de vraag naar technici is tegenwoordig veel groter dan het aanbod. Wie vandaag als elektromechanicus afstudeert, kan dus vrijuit kiezen waar hij zijn carrière start. ‘The war for talent is real!’ Wij wijzen de jongeren daarom vooral op het innovatieve karakter van onze fabriek en op hun eigen doorgroeimogelijkheden bij ons.”
Onbekend is onbemind
Het is gissen naar de oorzaken waarom die vacatures maar moeilijk ingevuld geraken. Is de voedingsindustrie wel voldoende gekend bij jongeren? “Zij kennen de sector inderdaad minder goed en we hebben ook te kampen met enkele hardnekkige vooroordelen, die niet altijd correct zijn”, zegt Ivo Francken, adviseur voedingstechnologie bij Alimento.
“Handenarbeid zie je hier bijvoorbeeld vrijwel niet; de fabriek is heel sterk geautomatiseerd. Ook de werkomstandigheden zijn zeker goed: in het vrieshuis werkt niemand en het machinepark is erg proper en up-to-date. Net door de huidige digitalisering en automatisering in onze sector is er nu trouwens zo’n grote vraag naar jonge STEM-profielen. Maar natuurlijk heeft niet iedereen een slecht beeld over de voedingsindustrie; de meesten hebben er helemaal geen beeld over. Daarom willen we de studenten tonen hoe het er hier aan toe gaat en de vele troeven onderstrepen, in de hoop hen zo aan te trekken. Er wordt bijvoorbeeld fors geïnvesteerd in innovatie, het is een typische kmo-sector en we zetten meer en meer in op loopbaanbeleid, werkbaar werk en opleidingen.”
UITSTROOM VERHOGEN
En dat valt niet in dovemansoren bij de studenten, die zich tijdens de rondleiding vooral verwonderen over de omvang van de machines, de enorme productievolumes en de hoge automatiseringsgraad.
Bedrijfsbezoeken
“Ook wij merken zeker de grote vraag naar technisch geschoolden, en dat vanuit verschillende sectoren”, zegt Sacha Cleeren, docent elektrotechniek en elektronica bij Vives Brugge. “Daarom proberen we het aantal inschrijvingen en zo ook de uitstroom aan afgestudeerden op te krikken, door naar middelbare scholen te trekken en infodagen in te richten. Tijdens de opleiding pikken we dikwijls bedrijfsbezoeken mee, om op die manier de leerstof wat tastbaarder te maken. We komen daarbij evenwel niet zo dikwijls in voedingsbedrijven terecht. Hier hebben de studenten kunnen binnenkijken in de stookkamer, de productieruimte, de verpakkingshal en het diepvriesmagazijn, waarbij ze al hun vragen konden stellen aan de technici en ook nog een bundel informatie over de voedingssector meekregen. Heel interessant!”

