Helft van nieuwe BMW’s in België is elektrisch
Professionele markt versnelt elektrificatie verder
BMW bereikt een symbolische mijlpaal op de Belgische markt. Voor het eerst is bijna de helft van alle nieuw ingeschreven BMW’s elektrisch. De sterke groei wordt vooral gedragen door de professionele markt en kondigt een verdere versnelling aan in 2026.
49% elektrisch, duidelijke trendbreuk
In het voorbije jaar was 49% van alle nieuw ingeschreven BMW’s in België en Luxemburg volledig elektrisch. Daarmee laat BMW een forse groei optekenen tegenover 37% in 2024 en amper 3% in 2020. De cijfers onderstrepen de snelle elektrificatie van het Belgische wagenpark, met fleetklanten als belangrijkste motor.
Bestellingen lopen vooruit op inschrijvingen
Kijkt BMW naar de binnenkomende bestellingen, dan ligt het aandeel elektrische modellen zelfs nog hoger. In 2025 was 55% van alle nieuwe BMW-bestellingen elektrisch, wat volgens BMW Belux een duidelijke voorafspiegeling is van de komende inschrijvingen.
Voor 2026 verwacht de constructeur dat het aandeel elektrische bestellingen verder zal stijgen richting 60%.
BMW iX3 en Neue Klasse als katalysator
Een belangrijke hefboom in die evolutie is de elektrische BMW iX3, het eerste model van de Neue Klasse. Dat nieuwe modellengamma luidt volgens BMW een nieuw tijdperk in van digitale, geconnecteerde elektromobiliteit en krijgt een bijzonder positieve ontvangst op de Belgische markt.
Rechtstreekse overstap naar full electric
Opvallend is dat klanten steeds vaker de stap naar een full electric model zetten zonder tussenfase via plug-inhybrides. Waar plug-inhybrides in 2023 nog meer dan een derde van de bestellingen vertegenwoordigden, is dat aandeel in 2025 teruggevallen tot 13%.
Het aandeel benzine- en dieselmodellen bleef de voorbije drie jaar relatief stabiel rond één derde van de bestellingen. BMW verwacht dat die verhouding ook in 2026 grotendeels behouden blijft.
Technologieneutraliteit blijft uitgangspunt
Volgens Alexander W. Wehr, CEO van BMW Group Belux, weerspiegelt de sterke groei het vertrouwen van klanten in elektrische mobiliteit. Tegelijk blijft BMW vasthouden aan technologieneutraliteit.
“We geloven niet in één enkele oplossing voor de toekomst van mobiliteit, maar in een breed spectrum aan aandrijftechnologieën”, stelt Wehr. “Van volledig elektrisch tot hybride, benzine, diesel en zelfs waterstof. Die veelzijdige aanpak laat ons toe flexibel in te spelen op uiteenlopende klantenbehoeften en marktomstandigheden.”
