Groothandel wordt schakel tussen consument en installateur
Van Marcke bereidt zich voor op digitale en milieubewuste toekomst

De wereld verandert razendsnel, dat is duidelijk. Twee tendensen staan daarin volgens Caroline Van Marcke, CEO van de gelijknamige groothandel, centraal: een verregaande digitalisering enerzijds en de klimaatverandering anderzijds. Op de openingsdag van Batibouw lichtte Van Marcke toe hoe haar bedrijf hieraan tegemoet wil komen. Zo wierp de CEO zich al op als ambassadeur van de Sign for my Future campagne én nam het bedrijf een participatie in het Nederlandse Sanitairwinkel – een online verkooppunt voor sanitair, ondersteund door een klein aantal toonzalen.
Minstens even interessant is de lancering van de nieuwe online service Van Marcke Installs. Deze extra dienst moet de ontbrekende schakel vormen tussen consument en klanten-installateur: de consument selecteert online zijn producten en wordt via dezelfde weg aan een installateur gelinkt. Hij profiteert zo van een gratis offerte en blijft gespaard van de lange zoektocht naar een goede installateur. Die laatste, op zijn beurt, krijgt er een nieuw verkoopkanaal bij.
Met het nieuw Europees Distributiecentrum EDC (Excellent Distribution to Customers) onderstreept Van Marcke ondertussen zijn voortrekkersrol in de klimaatdiscussie. Het volledig CO2-neutraal en wateronafhankelijk gebouw is namelijk een huzarenstuk op het vlak van ecologische technieken. Bovendien is het EDC uitgerust met een geautomatiseerd opslagsysteem waardoor 80% van alle orders automatisch gebeurt, én nam het bedrijf er zijn eerste robot onder de vleugels.