Lease- en fleetsector en carrosseriewereld samen de toekomst in
Symposium ARN 2023 in Living Tomorrow te Vilvoorde
Op vrijdag 13 oktober bliezen Automotive Repair Network (ARN) en Axalta weer verzamelen voor het jaarlijkse Symposium ARN, dat ditmaal plaatsvond op de Innovatiecampus van Living Tomorrow in Vilvoorde. Thema voor deze achtste editie was 'Trends in de Belgische fleet- en autoleasemarkt', een thema dat nog niet eerder aan bod was gekomen en dat meer dan honderd deelnemers wist te bekoren.
Vaste moderator van dienst, Stefan Van Geert van Axalta Coating Systems Belgium, had met Frank Van Gool en Miel Horsten twee interessante gastsprekers uitgenodigd met wie hij na hun betoog ook een panelgesprek aanging. De locatie van het evenement, de Innovatiecampus van Living Tomorrow, die nieuwe technologieën in de schijnwerpers zet, inspireerde Van Geert om in zijn openingswoord ook de meest recente innovatie van Axalta, Axalta Irus Mix, 's werelds snelste volledig geautomatiseerde en handsfree mengmachine voor de autoschadeherstelmarkt, te benadrukken.
Bedrijfswagens locomotief van elektrificatie
Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta en gedelegeerd bestuurder van Mobia, sprak vervolgens over de trends binnen de Belgische markt met betrekking tot korte- en langetermijnverhuur. Met de verkiezingen in 2024 in het vooruitzicht, gaf hij eerst nog de drie hoofdprioriteiten in het Mobia-memorandum mee, met name de modernisering van de fiscaliteit voor een betaalbare zero-emissiemobiliteit, alles uit de kast halen om het voertuigenpark opgeladen te krijgen, en de mobiliteitssector klaarstomen voor de jobs van morgen.
Van Gool wees ook op het feit dat bedrijfswagens de drijvende kracht zijn achter de onvermijdelijke elektrificatie van het steeds ouder wordende wagenpark (gemiddeld meer dan 10 jaar oud – en zelfs 12–13 jaar voor particulieren), ondanks het feit dat ze slechts 21% van het huidige wagenpark vertegenwoordigen. Een wagenpark dat met bijna 6 miljoen voertuigen overigens constant blijft, en zelfs licht stijgend.
Bedrijfswagens rijden echter dubbel zoveel kilometers als privéwagens, de zakelijke automarkt was gedurende de eerste negen maanden van dit jaar goed voor 2 op de 3 nieuw geregistreerde auto's, en elektrisch oplaadbare auto's (volledig elektrisch en plug-inhybride) vormen met een marktaandeel van 52,4% daar inmiddels de meerderheid. Op dit moment is driekwart van de nieuwe leaseauto's al volledig elektrisch.
En daar begint ten slotte alles mee in onze sector: de verkoop van nieuwe wagens, die naar verwachting eind dit jaar op 470.000 zal uitkomen, het beste resultaat van dit decennium. Van Gool merkte ook op dat de markt voor elektrische bestelwagens nog in de kinderschoenen staat en daarom een groot groeipotentieel heeft.
Verschuiving van ownership naar usership
Miel Horsten, chief operating officier van ALD Automotive | LeasePlan, sprak dan weer over de globale trends in de leasemarkt en over de integratie van ALD en LeasePlan, die de daaropvolgende maandag hun nieuwe naam bekendmaakten, met name 'Ayvens'. Twee grote trends tekenen zich af in de wereldwijde leasemarkt, namelijk klimaatverandering en digitalisering. Er is ook een verschuiving van 'ownership' naar 'usership', waarbij mensen een auto niet langer willen bezitten maar willen gebruiken.
Het herstellen van leaseauto's verschuift van officiële kanalen naar onafhankelijke kanalen
"Er vindt een verschuiving plaats van een eenvoudige, op activa gebaseerde waardeketen naar een complex, gebruikersgericht ecosysteem, wat het voor leasemaatschappijen niet gemakkelijker maakt." Volgens hem staat de elektrificatie van de automarkt buiten kijf, waarbij de zakelijke markt als drijvende kracht fungeert. Ten slotte gaf hij de aanwezigen hoop door te stellen dat er een trend gaande is waarbij het herstellen van leaseauto's verschuift van officiële kanalen naar onafhankelijke kanalen.
Carrossiers zullen altijd nodig zijn
Dit zette meteen ook de toon voor het afsluitende panelgesprek, waarin werd besproken of de herstelwereld van lease en fleet nog winstgevend is voor de hersteller. Zowel Van Hool als Horsten waren het erover eens dat dit wel degelijk het geval is, mits men openstaat voor de kansen die zich voordoen en de vele technische uitdagingen aangaat.
Er werd gesteld dat het beroep van carrossier oorspronkelijk ambachtelijk is en dat autoschadeherstellers in feite probleemoplossers zijn, die altijd relevant zullen zijn, zeker voor de lease- en fleetsector. Voor hen kunnen de beide sectoren niet zonder elkaar en moeten ze samen de toekomst tegemoet treden.
En hoe die toekomst er mogelijks uitziet, kon men tot slot ontdekken tijdens de afsluitende Digital Experience Tour in het nieuwe Digital Experience Center in Living Tomorrow's Innovation Campus. Daar werd de aanwezigen immers een exclusief kijkje gegeven in de manier waarop we werken, leven en ons vervoeren in de wereld van 2030 en daarna ...
